.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بيش از يك ميليون پرنده زمستان را در مازندران گذراندند

آمار سرشماري پرندگان مهاجر در تالابهاي مازندران كه در سطح حدود 40 سايت انجام گرفت، اعلام شد.
به گزارش شمال نیوز به نقل از خبرگزاري ميراث فرهنگي_ گردشگري_ طبق آمار سرشماري نيمه‌ زمستانه، يك ميليون و 54 هزار پرنده مهاجر در استان مازندران به‌سر برده‌اند.
به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان حفاظت محيط زيست كشور و به نقل از روابط عمومي محيط زيست مازندران، طبق آمار سرشماري نيمه زمستانه پرندگان مهاجر در سال 86 که در سطح حدود 40 سايت تالابي صورت گرفته است، مجموعا يک ميليون و پنجاه و چهار هزار قطعه پرنده از 25 خانواده و 92 گونه مورد شناسايي قرار گرفته‌اند که در بين گونه‌هاي مذکور چنگر معمولي، مرغابي‌ها، فلامينگو و باکلانها از بيشترين جمعيت برخوردار بوده‌اند.
نکته قابل توجه در بررسيهاي جمعيتي پرندگان مهاجر در سال‌جاري که مقارن با بروز سرماي ناگهاني و شديد هوا و يخبندان بوده است، مهاجرت بي سابقه حدود 3200 قطعه از گونه‌هاي قوي فريادکش و قوي گنگ به تالاب استان بوده است.
ديگر اهداف مهم، سرشماري پرندگان، بررسي و وضعيت جمعيتي و انواع گونه‌هاي در معرض تهديد جهاني مي‌باشد، که تالابهاي استان مازندران هرساله پذيراي گونه‌هاي متعددي از پرندگان داراي ارزش حفاظتي در سطح جهاني مي‌باشد. از آن جمله مي‌توان به پليکان خاکستري، عقاب دريايي دم سفيد، اردک سرسفيد، باکلان کوچک، درناي سيبري و گونه‌هاي حمايت شده در سطح ملي نظير انواع قو، فلامينگو، غاز پيشاني سفيد، اردک بلوطي، اردک چشم طلايي، اردکهاي ماهيخوار اشاره كرد.
تالابهاي مازندران به‌دليل برخورداري از شرايط آب و هوايي معتدل در فصل سرد سال و منابع فراوان و تنوع تيپهاي تالابي در استان، هم از لحاظ ميزان جمعيت و هم از لحاظ تنوع گونه‌هاي پرندگان مهاجر جايگاه حائز اهميتي را در بين تالابهاي کشور برخوردار مي‌باشند بطوري‌که قريب به 25 درصد کل جمعيت پرندگاني که هر ساله براساس آمارهاي اعلام شده به کشور مهاجرت مي‌كنند در سطح تالابهاي مازندران زمستانگذراني مي‌كنند که تعداد گونه‌هاي آنها بالغ بر يکصد گونه مي‌باشد.
سرشماري زمستانه پرندگان مهاجر با سابقه‌اي بيش از چهل سال در ايران و بسياري از کشورهاي جهان به منظور برآورد ميزان مهاجرت و جمعيت پرندگان و شناخت انواع گونه‌هاي پرندگان آبزي، کنار آبزي و ساير پرندگان وابسته به تالاب در سطح سايت‌هاي مهم تالابي ايران و از جمله مازندران به مورد اجراء در مي‌آيد.
در اين فعاليت که معمولا در ماه ژانويه از اواسط دي لغايت بهمن‌ماه هرساله صورت مي‌پذيرد. تالابهاي مهم و کانونهاي اصلي تجمع پرندگان در مازندران بويژه تالاب بين‌المللي پناهگاه حيات وحش ميانکاله و لپوي زاغموز، سايت تالابي مجموعه دامگاههاي فريدونکنار، از باران و سرخرود، کليه نوار ساحلي مازندران و آب بندان‌هاي مهم استان مورد پايش سرشماري قرار مي‌گيرند


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.063 seconds.